Conferință de presă susținută de premierul Marcel Ciolacu împreună cu ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, după vizita de lucru pe șantierul autostrăzii A0 Sud, Lotul 1 Glina – Vidra

Galerie foto

[embedded content]

[CHECK AGAINST DELIVERY]

Marcel Ciolacu: Așa cum ne-a obișnuit domnul Grindeanu, săptămânal, mergem pe câte un şantier. Se pare că asta este noua metodă a dânsului, să ne mai slăbească. Pe mine mă bucură, că de la Crăciun, tot caut o rețetă să dau cele 2 kg pe care le-am luat și nu scap de ele. Sunt ferm convins că și săptămâna viitoare o să ne facă o surpriză. Săptămâna trecută, am fost împreună, împreună și cu domnul președinte Nicolae Ciucă, şi pe Autostrada Moldovei, am fost și la Oradea pe acel tronson de drum rapid, cred că mâine nu?

– : Da, mâine la ora 15:00.

Marcel Ciolacu: Mâine la ora 15:00, se deschide circulația. Am fost și pe centura de sud Timișoarei, urmând cea de est. Este evident că vorbim de certitudini. E un moment categoric de mândrie, că după 30 de ani, după ce săptămâna trecută am vorbit de Autostrada Moldovei, în sfârșit, vorbim de Centura Bucureștiului, de A0 și de autostradă. În acest moment cred că în jur de 15 aprilie, și-a asumat constructorul. Cu alte cuvinte în sezonul estival și Ilfov, locuitorii din Ilfov și din București, vor merge pe autostradă până la Constanța. Cred că e cel mai mare pas şi cea mai mare realizare după 30 de ani. Repet, vorbim deja de certitudini. Cu adevărat, dacă am fi avut şi un primar general care să lucreze și cu Guvernul, și cu Consiliul General, și cu ministrul transporturilor, și cu CNAIR, și cu președintele Consiliului Județean de la Ilfov, fiindcă marile investiții în infrastructură nu se pot face de unul singur, se fac prin coordonare în aplicare. Eu sunt ferm convins că vom avea primar și la Sectorul 1, primar nou și lucrurile încep să ia un contur nu numai în ceea ce privește autostrăzile, dar și o coerență și o coordonare corectă la nivelul capitalei. Sorin, am vorbit cam mult.

Sorin Grindeanu: Mulțumesc! Așa cum spunea prim-ministrul, undeva până în 15 aprilie vom da în circulație aproximativ 13 km, cei 6 km care au fost finalizați la sfârșitul anului trecut, așa cum bine știți, și care nu puteau fi utilizați, plus cei 7 km de pe acest lot I, deci 13 km, asta însemnând că se circulă pe 23,5 km pe A0 Sud, urmând ca diferența de aproape 10 km până în A2 să fie finalizată la începutul acestei veri, tocmai ca să poată fi folosită această această autostradă. Iar lotul III, care e în acest moment într-o situație de tipul următor – există o mobilizare mai bună față de luna ianuarie și știți că tot aici ne-am văzut în luna ianuarie, se văd progrese. Eu sper ca termenele pe care și le-au asumat, acelea de sfârșit de vară-început de toamnă, să poată fi respectate. Cert este că îmi doresc ca anul acesta, când tragem linia, să poată fi folosit înainte de sfârșitul anului, cu ceva luni bune, tot acest A0, varianta sudică, 53 km sau 52 km. Da, mâine se dau în circulație cei aproximativ 20 km de la Oradea de drum expres, importanți pentru municipiul Oradea și pentru zona metropolitană, urmând ca toate lucrurile pe care dvs. le știți și pe care le-am anunțat din timp să ne ținem de ele ca și scadențar. Aici, cât de cât, lucrurile sunt în program, nu există foarte mari amânări, nici nu pot să zic că au reușit să termine înainte de program, nu e adevărat, dar sunt cât de cât, se înscriu aproximativ în calendarul asumat, ceea ce până la urmă este un lucru bun. O să-l rog și pe președintele Consiliului Județean Ilfov. Vă rog. Dacă aveţi întrebări.

Reporter: Domnule ministru, sigur vă amintiți, în urmă cu un an, în aprilie 2023, chiar aici, pe acest lot, spuneați că se vor termina cei 16 km dintre Bragadiru și Vidra, undeva în vara anului trecut și cu siguranță, în noiembrie 2023, ar fi trebuit să ajungem până la Autostrada Soarelui, potrivit primelor termene contractuale. De ce totuși această întârziere? Pentru că în august se fac 4 ani de la momentul artificiilor, pe care îl știți cu siguranță. Îl știm cu toții, un fost premier, un fost ministru al transporturilor…

Sorin Grindeanu: Cine?

Reporter: Domnul Ludovic Orban, fost ministru al transporturilor inaugurau șantierul cu artificii, totuși 4 ani.

Sorin Grindeanu: Bun n-ați văzut la mine nici artificii, nici tăieri de panglici, că n-aţi văzut lucrul ăsta şi nici n-o să vedeți, atâta timp cât o să fiu ministru al transporturilor acțiuni de acest tip, nici la mine, nici la primul ministru. Sunt anumite lucruri care n-au funcționat și v-am spus și la prima intervenție, n-au funcționat așa cum trebuie în toți acești ani. Au fost anumite neconformități, mai ales dacă nu mă înșel, pe lotul acesta au fost aceste neconformități care, în timp au fost remediate, utilități care n-au putut fi mutate. Toate lucrurile pe care le cunoașteți și care au dus la aceste întârzieri, până la urmă acceptate de beneficiar în cazul nostru de CNAIR, fiind justificate pe diverse lucrări de acest tip. În acest moment, ne aflăm în situația în care pe ce s-au angajat anul trecut sunt, cât de cât, în acel calendar, așa cum am spus în prima intervenție, îmi doresc să se țină de calendar și cu cei aproape 10 km până în A2 care sunt extrem de…

Reporter: Iunie-iulie, care ar fi?

Sorin Grindeanu: Iunie.

-: Iunie?  Sigur, sigur iunie?

Sorin Grindeanu: Se vor se vor mobiliza să fie la începutul verii, așa cum așa cum am spus, asta este discuția pe care am avut-o cu dânşii.

Reporter: Domnule Grindeanu, putem să rezumăm puțin? pe A0, vom circula între A1 și A2, care este termenul limită și între A1 și A3 – termenele limită când vom circula pe A0?

Sorin Grindeanu: Între A1 şi A2 , pe varianta sudică, că poți să mergi între A1 și A2, și pe nord și pe sud. Dacă  folosim varianta sudică, toamna acestui an va duce la legătura, la ultima bucată de aproximativ 17km, cât e lotul trei, cel care se află în construcție de la A1 până aici, ce am inaugurat, până la DN6, ei vor trebui să termine undeva în septembrie, undeva chiar la jumătatea lui septembrie – sper să se țină de acest termen – asta însemnând că legătura de la A1 până la A2, pe varianta sudică, se va face în toamna acestui an. Deci venind de la Pitești, ca să spun mai clar, dacă vrei să mergi până la Constanța vei merge doar pe autostradă în toamna acestui an.

Reporter: Cât trebuie să fie în aprilie, scuzați-mă, în aprilie, cât trebuie să fie la sfârșitul lunii aprilie … că sunt la 60%?

Sorin Grindeanu: O să vi le spună domnul director. Cred că au depăşit deja 60% din  câte știu eu progresul lor. Pe nord, așa cum bine știți, anul trecut am dat în circulaţie sau s-au terminat, fiindcă în circulație se folosesc 10 din aproximativ 20, 19 și ceva. De ce? Pentru că au fost niște tovarăşi deștepți înainte care au făcut acea lotizare până în DN2, dar  am o veste bună şi anume faptul că cei care au lotul trei de pe A0 Nord sunt în situația în care vor începe efectiv lucrările în perioada următoare pe acel segment de 2 km, care să facă legătura de unde se termină lotul doi până în descărcarea din DN2, fiindcă altfel, repet, cei care au făcut – probabil tot ăia care au dat cu artificii – care au făcut acea lotizare, au făcut-o fără minte, fiindcă s-au terminat acei 20 km din care poți să folosești, se folosesc acum doar 10, fiind acel minus de 2 km. Lucrurile și în final anul trecut, a doua jumătate a anului trecut, dacă nu mă înșel, a fost atribuit într-un final și lotul unu, de pe A0 Nord, după o întreagă istorie; doar lotul trei de pe Ploiești-Buzău depășește ca și scenariu ceea ce s-a întâmplat pe lotul unu A0 Nord, dar într-un final s-a semnat contractul. Sunt în faza, dacă nu mă înșel, de proiectare în acest moment. Trebuie să intre în prima jumătate a acestui an la execuție. Lotul trei, vă spuneam, că se intră pe faza de execuție, cel puțin în perioada imediat următoare, pe cei 2 km, având de asemenea faza de proiectare. Lotul patru cred că mai trebuie rezolvată o chestiune de mediu.

-: S-a rezolvat şi aceea.

Sorin Grindeanu: Pe termene o să vă spună domnul director mai clar.

Reporter: Domnule premier, ați vorbit de primari și dacă tot v-am prins, să ne spuneți puțin ce soluții ați găsit pentru Sectoarele 2 și 5.

Marcel Ciolacu. La ora 13:00 mă întâlnesc cu colegii mei în Consiliul Politic Național, când vom decide acest lucru. Nu e corect să anunț o eventuală decizie. Dar sunt ferm convins că veți afla în timp real, în timpul ședinței ca de obicei.

Reporter: La Consiliul Județean Timiș, de ce s-a luat decizia să mergeți cu candidați comuni?

Marcel Ciolacu: Ca să câștigăm.

Reporter: Domnul Simonis credeți că are șanse?

Marcel Ciolacu: Categoric! În acest moment s-au unit două partide mari din România, Partidul Social Democrat și Partidul Național Liberal, au depășit orgolii și se va câștiga. Sunt ferm convins că se va câștiga și la municipiul Timișoara.

Reporter: Nu pare că s-au depășit orgoliile, că este oarecum revoltă în PNL și aș vrea, dacă puteți, să faceți un mic comentariu despre ce se întâmplă în…

Marcel Ciolacu: Ultima revoltă pe care am prins-o cred că e aia din 1907. De atunci n-am mai prins nicio revoltă. Dar, lăsând gluma la o parte, sunt două partide vii. Știți că se întâmplă lucruri și în PSD și în PNL. Asta înseamnă partide care au o anumită dinamică, sunt orgolii, sunt nemulțumiri, dar există decizii politice pe care liderii și le asumă.

Reporter: Domnule premier, duminică, 31 martie, primul pas pentru Schengen, Air Schengen, cu aeroporturile și frontierele maritime. Vă mențineți estimarea că până la sfârșitul anului intrăm total?

Marcel Ciolacu: Categoric!

Reporter: Ce negocieri se fac? Cum merg negocierile?

Marcel Ciolacu: Mai multe negocieri. Ce am stabilit eu cu cancelarul Nehammer a fost o colaborare directă și, nu în ultimul rând, atât eu, cât și domnul cancelar am avut niște cuvinte de laudă pentru cei doi miniștri de interne. Domnul Cătălin Predoiu a și fost săptămâna trecută la Viena, urmează să meargă în continuare. Haideți să vedem cum funcționează intrarea în Schengen aeriană și maritimă și sunt ferm convins că vom face pași mari. Vom avea discuții și cu Ungaria, cu premierul Ungariei, și cu Serbia, și cu premierul Serbiei, fiindcă e un context întreg, și, nu în ultimul rând, cu prim-ministrul Bulgariei.

Reporter: Despre evoluția deficitului ce puteți spune?

Marcel Ciolacu: Nu e nicio problemă. La fel ca fiecare an, în ianuarie sau februarie, vine cataclismul și nenorocirile se așează peste români și peste România. Nu este o problemă. La fel cum mi-am asumat anul trecut că ne încadrăm într-un deficit rezonabil şi real, nu putem să intrăm în foamete. Eu am trăit acea perioadă când un dictator a luat decizia să intre o țară în foamete, să plătim datoriile. Nu le-am făcut eu. Știţi foarte bine acest lucru. Mi se pare că e pe 1 aprilie ziua celui care a făcut aceste datorii și cum îi spunea domnul Orban, nu? Arăta panouri cu spitale regionale pe la Iași şi nu era nicio semnătură. Repet, în acest moment avem o coaliție responsabilă, vedem lucruri credibile, reale, nu mai există minciuni, și plusuri și minusuri. Nu este o problemă cu deficitul, au fost niște plăţi de la Ministerul Apărării, care au venit în lunile ianuarie și februarie la ANAF şi au făcut planul pentru prima oară în ambele luni, luna februarie, de obicei e o lună mai delicată în ceea ce privește colectarea. Haideți să vedem totuși un trimestru, un exercițiu pe un trimestru. Nu vor fi taxe.

Reporter: Mergeți vineri la Timișoara la inaugurarea terminalului? Şi vom avea vizita președintei Comisiei Europene?

Marcel Ciolacu: Nu se știe, încă nu e o confirmare.

Sorin Grindeanu. Ce e clar e că va fi dat în circulație acest terminal, ceea ce e un lucru bun.

Marcel Ciolacu: Eu şi cu domnul preşedinte Nicolae Ciucă vom fi la Timișoara, iar la Grindeanu casă. Până se se satură de noi.

Reporter: Nu cred că se satură.

Reporter: Dle premier, în ziua în care aţi declarat că nu este bine ca primarii să treacă de la un partid la altul, sunt acuzații din partea unor membri PNL că v-ați fi întâlnit cu un primar din Maramureș și i-ați fi propus să treacă la PSD.

Marcel Ciolacu: Nu am avut, nu am avut astfel de întâlniri, nu m-am implicat de decizii locale. Domnul din Maramureș, puteți să-l întrebați dvs. câți primari a luat de la Partidul Social Democrat, când a câștigat consiliul județean?

Reporter: Mai am eu o întrebare. Potrivit sondajelor, Cristian Popescu Piedone este candidatul cu cele mai mari șanse la Primăria Capitalei. Din datele pe care le aveți, sigur le aveți, câte procente ar pierde coaliția Alianța PSD-PNL, dacă Cristian Popescu Piedone merge cu lista proprie și la europarlamentare. 

Marcel Ciolacu: Eu cred că bucureștenii vor lua o decizie corectă şi îl vor vota pe domnul profesor dr. Cătălin Cârstoiu. Este cea mai europeană propunere. Cu alte cuvinte, va avea și o majoritate în Consiliul General al Capitalei. Mai mult, va avea o coerență și o colaborare directă și cu președintele de la Ilfov, și cu ministrul transporturilor, și cu Guvernul României. Cred că vorbim de București, capitala României, al şaselea stat ca mărime membru al Uniunii Europene. Când vorbim de București, trebuie să avem în față celelalte capitale ale țărilor membre ale Uniunii Europene: Berlin, Paris, Roma. Dacă ridicăm un pic dimensiunea funcției și îi redăm valoarea, veţi vedea că altă decizie nu este decât domnul Cătălin Cârstoiu.

Reporter: Deci nu dați curs acelor sondaje.

Marcel Ciolacu: În ceea ce privește votul politic, actuala alianță electorală va câștiga alegerile ce va avea minimum 17 europarlamentari.

Reporter: Eu aș vrea să vă mai întreb: luați o decizie la prânz în coaliție privind candidaturile de la Olt, de la Caracal și pentru Consiliul Județean Prahova?

Marcel Ciolacu: În primul rând, atributul Consiliului Politic Național este să ia pentru primăriile reședință de județ și președintele consiliilor județene. Statutar. Acesta este atributul nostru, al Consiliului Politic. Restul este decizia județelor.

Mulțumim mult.

Articol preluat de pe gov.ro