Vizita premierului Marcel Ciolacu la șantierul de infrastructură rutieră pentru Lotul 2 Domnești Târg – Răcăciuni din Autostrada A7, în zona localității Adjud

Galerie foto

***

Declaraţii susținute de premierul Marcel Ciolacu și ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, la șantierul pentru Lotul 2 Domnești Târg – Răcăciuni din Autostrada A7

[CHECK AGAINST DELIVERY]

Sorin Grindeanu: Pe scurt, din cele 13 tronsoane ale Autostrăzii A7, de la Paşcani la Ploieşti, sau, dacă vreţi invers, de la Ploiești la Pașcani, se lucrează pe toate 13. Conform contractelor, pe patru dintre ele, ar trebui să se termine lucrările anul acesta, adică pe primele două loturi, de la Ploiești la Buzău, și pe loturile 1 și 4, între Buzău și Focșani. Acum, beneficiind de faptul că avem un constructor român foarte bun, care ne-a obișnuit să devanseze termenele, eu cred, având în vedere ceea ce am văzut și astăzi, că pe lângă aceste patru loturi care se vor finaliza anul acesta, mai putem vorbi de încă două şi jumătate, și anume loturile 2 și 3 dintre Buzău și Focșani, adică vom avea în întregime Buzău – Focșani autostradă și aici, la Adjud, pentru că e extrem de important să se finalizeze și să poată fi ocolit Adjudul, pierzându-se foarte mult timp în Adjud. Deci, despre asta este vorba. Ca și progres, fiindcă am văzut săptămâna aceasta că cel puțin pe loturile dintre Ploiești și Buzău s-au dat niște procente care nu sunt chiar conforme cu realitatea, pot să vă spun că pe primul lot, între Ploiești și Buzău, suntem undeva la 55%, pe Lotul 2 s-a trecut de 60%. Așa cum bine știți – o parte dintre voi ați fost prezenți – acum o lună le-am dat ca țintă la primul să fie 55% la finalul lunii martie și la Lotul 2 să fie la 60%. Au depășit deja. Probabil că până la sfârșitul lunii se vor mai duce câteva procente, ceea ce e un lucru foarte bun; iar progresul pe loturile de aici, de la Buzău la Focșani, este între 30 și 50%, ceea ce iarăși ne duce într-o zonă de siguranță că ceea ce a promis constructorul, și anume darea în circulație până la sfârșitul anului, înainte de termen – chiar vreau să subliniez asta, fiindcă e extrem de important, înainte de termen – să fie îndeplinit. Eu vă mulțumesc. ..

Reporter: Mai avem vreo două-trei întrebări pentru dvs.

Sorin Grindeanu: Sigur, la final, da?

Reporter: Bine, la final.

Marcel Ciolacu: Bună dimineața! În sfârșit, nu vorbim de promisiuni, vorbim de certitudine. Este pentru prima oară când, cu certitudine, Moldova va avea autostradă. Vom avea Autostrada Moldovei, A7. Dacă constructorul va continua în acest ritm, până la sfârșitul anului, vom deschide circulației în jur de 148 de kilometri, din câte am înțeles de la domnul ministru, ceea ce este o veste extraordinară. E o devansare a lucrărilor și haideți să fim corecți, vorbim de o promisiune și o obligație pe care România și-a luat-o prin Programul Național de Redresare și Reziliență. A7 este integral din fonduri europene, prin PNRR. Asta arată cât de mult înseamnă apartenența României la Uniunea Europeană și vorbim de stabilitate politică. Când am hotărât împreună să venim cu această coaliție de guvernare, nu exista nici un metru de autostradă, Autostrada Moldovei. Şi acum vorbim ca anul acesta să avem în jur de 148 de km și anul viitor să se finalizeze în integralitate. Asta înseamnă, pe de o parte, fondurile europene – și România nu se va putea dezvolta fără fondurile europene; prin PNRR avem aproape 30.000 miliarde, prin exercițiul financiar actual în jur de 46 de miliarde. Sunt cele mai consistente fonduri și cele mai consistente reforme prin care trebuie să treacă România. Nimic nu se poate realiza fără o stabilitate politică și vrem să mergem în continuare în fața românilor cu acest proiect politic, care începe să se vadă și pe așteptările românilor. Vă mulţumesc mult.

Reporter: Domnule Grindeanu, vizavi de drumul spre mare, A2, ce se mai lucrează acum acolo? Va fi gata la timp, pentru că se apropie cu pași repezi 1 Mai, când toată lumea va merge către mare. Ne prinde 1 Mai nepregătiți sau nu?

Sorin Grindeanu: Nu ne-a prins niciodată. Știți, a fost această impresie legată de podul de la Cernavodă, dar să știți că niciodată nu o să pun, nici eu, nici colegii mei de la CNAIR sau de la minister și cred că nimeni responsabil în țara asta nu poate să pună în balanță siguranța cetățeanului versus un anumit disconfort în trafic. Să știți că, în momentul în care, ca exemplu, anul trecut, s-a decopertat podul de la Cernavodă s-au găsit lucruri care arătau foarte prost, în sensul că au fost necesare mult mai multe lucrări care să consolideze podul. Toate lucrările de modernizare, pe care le știți, vor încerca și vom încerca să le facem astfel încât disconfortul în trafic să fie cât mai mic. Dar, repet, niciodată nu o să punem în balanță un anumit disconfort, adică anumite întârzieri versus siguranța șoferilor în trafic și a pasagerilor din mașină.

Reporter: Legat de acele trenuri de metrou produse de Alstom în Brazilia, au fost deja întârzieri. Se spune că vor ajunge în aprilie, nu?

Sorin Grindeanu: Să știți că în acest moment penalitățile, scuzați-mă, penalitățile, conform contractului, fiindcă ele trebuiau să înceapă să fie livrate și n-au fost, depășesc 20 de milioane de euro. Eu n-am altă pârghie, şi eu și colegii mei și de la metrou şi de la minister, decât să aplicăm prevederile contractului. Explicațiile companiilor care trebuie să livreze aceste garnituri, fie de metrou, fie de tren variază: de la războiul din Ucraina și rutele respective sau anumite legături comerciale până la lucruri mai simple. Pe mine și pe colegii mei aceste lucruri, și mai ales pe cetățeni, nu ne interesează. Și atunci vor plăti, dacă nu s-au ținut de termenii contractului. Vă repet, în acest moment penalitățile pentru întârzierile la metrou depășesc 20 de milioane de euro.

Reporter: Apropo de lucrările la metrou, în ce stadiu e linia Eroilor-Pantelimon?

Sorin Grindeanu: Mie îmi place că venim aici, pe autostrada A7, şi vorbim de Pantelimon, dar cred că sunt și… colegii or să vă răspundă în mod separat, dar totuși pe A7 cred eu că – și aici la granița dintre Vrancea și Bacău, suntem foarte interesați de această autostradă. Să știți că la metrou s-a reușit un lucru, în mare vreau să vă spun, să știți că s-a reușit un lucru foarte bun, faptul că – și aici țin să mulțumesc guvernului japonez și tuturor autorităților din Japonia care, sigur, nu e vorba de lucrarea de care amintiți  dumneavoastră, dar țin să subliniez acest lucru, da, care au avut răbdare cu noi, pentru că în anul 2021, trecător pe la Ministerul Transportului, a fost un ministru care a spus că „nu e important pentru București și pentru România să facem legătură de la M6”, știți, Băneasa și să facă legătura la aeroport. Şi a spus că acel proiect nu mai trebuie să fie realizat. Eu cred că orice capitală modernă are nevoie de o legătură cu metroul până la aeroport. Am mulțumit și eu și colegii mei și când era domnul Ciucă prim-ministru și acum domnul prim-ministru Ciolacu pentru răbdare, pentru că au continuat finanțarea. Deci e un lucru important. Dacă ne-am fi luat după ideile năstrușnice ale unor trecători miniștri acolo, nu mai aveam finanțare. Așa că, încheind acest subiect legat de metrou, să știți că încerc să și descentralizez aceste lucrări. Mai mult decât atât, ce am anunțat nu o dată, ci de mai multe ori, locul metroului nu este la Ministerul Transporturilor. Este la Primăria Generală a Capitalei. Eu îl rog de doi ani de zile pe Nicușor Dan să preia metroul. Sunt absolut uimit. E singurul primar de după revoluție care n-a vrut și nu vrea să preia metroul. Nu poți să discuți de un sistem integrat de transport în București fără metrou. Din acest punct de vedere, metroul trebuie să meargă la Primăria Generală. Nu înțeleg de ce refuză. I-am spus, cu toate alocările bugetare… Vă rog să vă aduceți aminte campania din 2020, când ne desemna sistemul integrat de transport din București, care includea metroul. Cum poți să vorbești de un sistem integrat de transport fără metrou? Îl invit încă o dată. Sigur, cât mai are… O lună, o lună și ceva.

Reporter: Dle ministru, care este situația din acest moment la Compania Națională pentru Investiții Rutiere, fără director, fără buget, cum comentați situația de acolo?

Sorin Grindeanu: Să știți că mai au câteva… E o chestiune de zile să mai accept situația de acolo. S-a făcut selecție pe 109. În acest moment, ministerul nu are foarte multă responsabilitate. E bornă în PNRR. S-a făcut selecție de către o firmă externă, așa cum spune 109 și de vreo două, trei luni, patru, nu sunt în stare să găsească o majoritate, acești domni și doamne selectate prin 109, să găsească o majoritate să numească un director general, ceea ce e inacceptabil. Și le-am și transmis și Adunarea Generală a Acționarilor probabil le va transmite în zilele următoare că acest lucru nu poate să continue. Nu pot să primească salarii fără să aibă indicatori de performanță și toate lucrurile care țin de o bună guvernanță și nu o au în acest moment, pentru că nu sunt stare nici măcar să-și aleagă un director. Repet, această situație nu mai poate continua, iar Adunarea Generală a Acționarilor probabil că va lua o decizie din acest punct de vedere.

Reporter: După ultima vizită a dumneavoastră pe A7 era…

Sorin Grindeanu: La Focșani.

Reporter:…era în discuție acordarea și avizarea de la Transgaz. Vreau să vă întreb dacă s-a rezolvat între timp.

Sorin Grindeanu: Din câte mi-a zis constructorul și domnul prefect Halici, aici, de față, au început să se deblocheze toate aceste avizări, cu întârziere, e adevărat, dar au început să fie deblocate, ceea ce ne face optimiști pe ce vă anunțam cu toții la început, și anume pe faptul că cele patru loturi, inclusiv cum e denumită, „cocoașa” aia de la Focșani, da, vor fi finalizate anul acesta.

Reporter: Cât privește lucrările la ultimul tronson adjudecat de consorțiul de companii turcești, între Pietroasele și Buzău, credeți că vor reuși să…

Sorin Grindeanu: Până în 2026, la termenul limită al PNRR-ului, în mod evident. Au început la 1 martie, sunt în faza în care își organizează șantierul și toate lucrurile premergătoare. Am imagini de acolo, au început să vină utilaje și nu puține. Sunt optimist din acest punct de vedere, dar nu pot să trec peste – vorbeam și venind încoace cu domnul prim-ministru și domnul președinte – să trecem peste faptul că noi am dat soluția pe acel lot acum vreo doi ani, dacă vă aduceți aminte. Și un an jumate s-a pierdut, pentru că niște domni de la CNSC, n-am de ce să mă ascund, au considerat necesar un an jumate să dea diverse soluții, în final dând-o pe cea pe care am dat-o noi la început. Cine răspunde de acest an jumate pierdut? Domnii aceștia sunt undeva deasupra oricăror răspunderi. Mulțumesc!

Reporter: Domnule prim-ministru, având în vedere că ați  desemnat candidatul pentru Primăria Capitalei, cum apreciați că va fi în următoarea perioadă activitatea în Consiliul General al Capitalei? Există premisele unui blocaj? Activitatea PNL-USR /…/

Marcel Ciolacu: Eu am văzut că atât consilierii generali de la Partidul Național Liberal, cât și consilierii generali de la Partidul Social Democrat au avut o ședință comună împreună cu cei doi președinți de organizații și deja vor convoca…

Nicolae Ciucă: Azi urmează să se convoace Consiliul General și să se aprobe bugetul cu amendamentele făcute de către cele două partide. Mă rog, de consilierii celor două partide. Mulțumim!

Marcel Ciolacu: Mulțumim mult! O zi bună!

Articol preluat de pe gov.ro