Briefing de presă susținut de ministrul Dezvoltării, lucrărilor publice și administrației, Adrian Veștea și de purtătorul de cuvânt al Guvernului, Mihai Constantin, la finalul ședinței de guvern

[embedded content]

[Check against delivery]

Mihai Constantin: Bună ziua şi bun găsit la sesiunea de informare publică după ședința extraordinară de Guvern de la Brașov de astăzi, marți 14 mai 2024, o ședință în care au fost aprobate proiecte importante pentru județul Brașov, pentru regiune, dar și cu relevanță la nivel național. Investiții și infrastructură au fost cuvintele cheie ale acestei reuniuni guvernamentale. O investiție așteptată de brașoveni este sectorul de drum Cristian-Ghimbav, care va fi construit pe raza județului Brașov și va conecta sectorul existent de autostradă Râșnov-Cristian, deja în circulație, cu Drumul Național 1. Valoarea totală a proiectului este de aproape 880 milioane lei, iar durata de execuție este de 24 de luni. Finanțarea va fi asigurată din fonduri externe nerambursabile, respectiv Programul transport 2021-2027 și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Astăzi, Guvernul a aprobat hotărârea pentru revizuirea și completarea studiului de fezabilitate pentru sectorul de autostradă 5, Cristian-Ghimbav, cu o lungime de 5,18 kilometri. Finalizarea acestei investiții va contribui la dezvoltarea economică a zonei, la fluidizarea traficului și creșterea siguranței circulației rutiere. O altă hotărâre de guvern a fost aprobată pentru a închide procedurile de expropriere a terenurilor aflate pe amplasamentul autostrăzii București-Brașov, tronsonul București-Ploiești. Nu sunt alocări de fonduri suplimentare, ci doar unele corelări tehnice, iar alte două acte normative din categoria hotărârilor au în vedere autostrada Brașov-Târgu Mureș-Cluj-Oradea. Este vorba despre unele detalii tehnice, respectiv o mică suplimentare de 344 lei, într-un caz, și de 71.000 lei, în alt caz, de la bugetul de stat, după recepționarea documentațiilor cadastrale a suprafețelor de teren expropriate. Sunt detalii tehnice, dar importante, pentru ca aceste lucrări să nu fie încetinite sau îngreunate. Îmi face mare plăcere să vă anunț că sunt însoțit la acest briefing de un brașovean, de către ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației, domnul Adrian Veștea. Iar domnul ministru – sunt sigur – are vești pe care le aștept așteptați dumneavoastră și toți cei din comunitățile locale din Brașov, dar și din toată țara, care au depus proiecte ce urmează să fie finanțate prin Programul „Anghel Saligny”, pentru că, printr-o ordonanță de urgență, Guvernul a adus unele modificări care flexibilizează procedurile și sunt în măsură să sprijine autoritățile locale să obțină finanțare pentru investițiile în sistemele de alimentare cu apă și canalizare, drumuri, poduri, alimentare cu apă și cu gaze. Sunt peste 1.500 de proiecte de investiții care vor putea fi finanțate și ca urmare a acestor modificări aduse astăzi în ședința extraordinară de guvern de la Brașov.
De asemenea, printr-un memorandum, aprobat la inițiativa ministrului dezvoltării, se va asigura plata pentru lucrări deja executate în cadrul programelor „Anghel Saligny”, în cadrul programului PNDL I și II și în cadrul PNRR. Este vorba despre aproape un miliard lei, fonduri puse la dispoziția Ministerului Dezvoltării pentru investiții aflate în derulare în comunități locale din întreaga țară. Așadar, mulțumesc domnului ministru și îl invit să preia acest pupitru pentru a vă da detalii mult așteptate despre aceste decizii și pentru a vă răspunde la alte întrebări privitoare la proiectele de investiții în derulare în România. Domnule ministru, vă rog.
Adrian Veştea: Mulțumesc! Bună ziua! Exact cum am spus și la începutul ședinței, vreau să mulțumesc Guvernului României pentru inițiativa de a desfășura o ședință în județul Brașov, un județ prosper, un județ care a avut o creștere economică importantă, fiind primul demers după 102 ani, după ce, în 1922, Ionel I.C. Brătianu a considerat de cuviință ca Consiliul de miniștri să organizeze la Brașov o astfel de ședință. Aș dori să mă refer la o parte dintre programele pe care Ministerul Dezvoltării, cât și alte instituții, care sunt subordonate Ministerului Dezvoltării, le desfășoară atât la nivel național, dar și la nivelul județului Brașov, aflându-ne în județul Brașov. Până în prezent am încheiat pe Programul național de investiții „Anghel Saligny” 3.416 contracte, dintre care 3.331 de contracte de infrastructură și 85 de contracte de gaze. Valoarea acestora este de 39 de miliarde. La vremea la care am devenit ministru al dezvoltării, aveam semnate 1.360 de contracte, deci aproape 2.000 de contracte au ajuns la maturitate și am reușit să le semnăm în ultimele 11 luni de zile. De asemenea, avem 40 de contracte în valoare de 497.595.000 lei, care sunt pe circuitul intern de avizare, deci practic au îndeplinit condițiile, iar joi, înainte de ședința de guvern, o parte din beneficiari vor fi prezenți la Ministerul Dezvoltării, unde vom semna contractele. În județul Brașov avem 107 contracte obiective pe „Anghel Saligny”, din care avem 93 de contracte pe infrastructură, adică apă, canalizare și infrastructură rutieră și de asemenea avem 14 contracte pentru gaz metan, în valoare de peste un miliard de lei, din care 52 de contracte semnate, în valoare de peste 530 de milioane de lei. Avem, de asemenea, două contracte care sunt pe circuitul de avizare, în valoare de 22 de milioane de lei. Un alt program pe care îl derulează Ministerul Dezvoltării este Programul Național de Dezvoltare Locală, unde am avut atât pe PNDL 1 cât și pe PNDL 2, am avut 11.571 de contracte încheiate, valoarea acestora fiind de 46 de miliarde de lei, din care 3.161 sunt proiecte în derulare și au o valoare de 19 miliarde lei, celelalte au deja procese verbale de recepție și au încheiat lucrările. În județul Brașov, avem 168 de contracte încheiate în valoare de 938 de milioane lei, din care 72 de proiecte sunt în derulare. Un alt program, program pe care îl derulează fiecare dintre ministere, dar pe specificul ministerului nostru avem pe Planul Național de Redresare și Reziliență, la Ministerul Dezvoltării avem patru componente gestionate și avem 6.115 contracte de finanțare în valoare de 6,7 miliarde de euro, proiecte care în prezent sunt în diverse stadii și sunt în implementare. Dacă ne raportăm la plăți, putem spune că deja am reușit plăți două miliarde de lei. După cum bine știm, primele etape sunt cele de pregătire a documentațiilor, de decontare a studiilor de fezabilitate, proiectelor tehnice, obținere de avize, dar sunt și situații de lucrări care au fost depuse și, în prezent, au fost decontate. În județul Brașov, avem în derulare 107 contracte cu o valoare de 795 milioane de lei, dintre care avem 13 contracte pe C5 Valul renovării, 89 de contracte pe C10 Fondul local și cinci contracte pe componenta C15 Educație. O altă instituție care se află în subordinea Ministerului Dezvoltării este Compania Națională de Investiții, unde avem în implementare 1.136 de contracte, de proiecte, care sunt în diverse stadii de implementare, iar valoarea acestora este de 15,6 miliarde de lei. În județul Brașov, avem 21 de obiective contractate în diverse stadii de implementare cu o valoare de 1,11 miliarde de lei, din care patru creșe, care sunt finanțate prin PNRR. De asemenea, avem șapte obiective cu proceduri de achiziție în diverse stadii de derulare, cu o valoare totală de 104 milioane de lei, patru obiective cu indicatori aprobați. De asemenea, avem cinci obiective recepționate în perioada 2015-2024, cu o valoare de 25,79 milioane de lei și, de asemenea, avem 157 de proiecte care sunt pe listele sinteză. Dintre cele mai importante proiecte pe care le derulăm în județul Brașov, avem proiectul reabilitarea și modernizarea DJ102I Valea Doftanei, un proiect care a primit ordin de execuție încă de anul trecut. S-a executat proiectul tehnic, s-au creat culoarele de expropriere, iar în perioada următoare, vom avea organizarea de șantier, urmând ca acest proiect să fie implementat în următorii doi ani de zile. De asemenea, valoarea acestui contract este de 405 milioane de lei și este în parteneriat cu județul Prahova și are o lungime de 25 de km. Un alt proiect pe care îl avem în implementare, un proiect extrem de important, este Sala Polivalentă, un proiect care va crea, până în prezent, cea mai mare sală polivalentă pe care o are România, în valoare de 11.233 de locuri, care are o valoare de 356.735.000 lei. Până în prezent s-au decontat 30 de milioane. Un alt proiect este cel al cărui beneficiar este Universitatea Transilvania. Avem un cămin studențesc care este în vecinătatea Aulei Universității Transilvania, un proiect care va crea o capacitate de 206 locuri de cazare, practic, 103 camere, iar valoarea acestui proiect este de 34 de milioane de lei. Mai trebuie menționat faptul că și corpul B al Spitalului Județean a fost realizat tot cu bani de la Compania Națională de Investiții și este finalizat. Agenția Națională pentru Locuințe are în execuție circa 3.100 de unități locative pentru tineri și locuințe de serviciu, pentru care se estimează că vor fi recepționate în acest an 1.050 din cele care sunt astăzi în implementare, iar pentru anul 2024 se propune implementarea a 168 de proiecte, aproximativ 5.013 unități locative, cu o valoare totală estimată de 2,4 miliarde de lei. În județul Brașov sunt în execuție 30 de locuințe pentru tineri, în municipiul Codlea, au valoare de 7 milioane de lei, de asemenea, 40 de locuințe în orașul Zărnești. În județul Brașov, ANL a finalizat până în prezent 514 unități locative, în valoare de aproape 60 de milioane de lei. Avem, de asemenea, prin intermediul Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară, instituție care, de asemenea, se află în subordinea Ministerului Dezvoltării, lucrări de înregistrare sistemică finalizate în suprafață de 5.532.996 de hectare pentru 240 de UAT-uri și 26.263 de sectoare cadastrale, lucrări, de asemenea, de înregistrare sistemică, derulate în 570 de UAT-uri întregi și avem 20.589 de sectoare cadastrale, cu o suprafață de 6.281.512 hectare dintre cele 660 de unități ale proiectului major ”Creșterea gradului de acoperire și de incluziune a sistemului de înregistrare a proprietăților în zonele rurale din România. În județul Brașov, avem plăți efectuate pentru finanțarea lucrărilor în valoare de 3.483.000 și, de asemenea, avem alocări bugetare de înregistrare sistemică inițiate de unitățile administrativ-teritoriale de 3.840.000 de lei. Dintre programele pe care astăzi Ministerul Dezvoltării le derulează sunt două programe extrem de importante care se referă la riscul seismic. Prin Programul Național de Consolidare a Clădirilor cu risc seismic, avem deja 20 de contracte care sunt semnate, valoarea este de 348.143.966, iar, de asemenea, pentru ”Școli sigure și sănătoase”, un alt program pe care îl derulăm, avem un număr de opt contracte în valoare de 163 de milioane de lei. Avem, de asemenea, un alt program pe care îl derulăm tot prin Ministerul Dezvoltării, Programul Multianual de Construcție de Locuințe Sociale și de Necesitate, avem 70 de contracte în valoare de 712.265.544 lei, din care unul singur este în județul Brașov, de 4 milioane de lei. De asemenea, avem prin Programul Național Multianual privind creșterea performanței energetice a blocurilor de locuințe, este un program în care o parte din contribuție vine de la asociațiile de locatari, o parte din contribuție vine de la unitățile administrativ-teritoriale și o parte din partea Ministerului Dezvoltării. Avem 67 de contracte în valoare de 411.662.753,98 de lei. Cam acestea sunt programele pe care noi le derulăm la ora actuală. După cum a spus colegul meu, noi am creat astăzi un mecanism mult mai flexibil, aproximativ 1.500 de contracte urmează să fie încheiate în perioada următoare. Termenul era de doi ani de zile în momentul în care s-a lansat Programul Național Anghel Saligny. Am considerat cuviință că este necesar să dăm ocazia tuturor celor care au aplicat și au intrat pe ordinul de ministru și sunt puși în situația de a face completări în platforma pe care o avem la Ministerul Dezvoltării, de a putea face acest lucru, fiindcă de cele mai multe ori sunt aspecte care nu sunt din vina lor, care nu le pot încărca; v-am spus, unele țin de situația cadastrală a zonelor pe care urmează să se desfășoare acele investiții; în alte situații ești nevoit și depinzi de operatorul regional care urmează să introducă rețelele de apă și canalizare, ca, ulterior, să intervii cu infrastructura rutieră. Deci, sunt motive care cred că, prin această decizie pe care am luat-o astăzi, va duce, în perioada următoare, la încheierea de contracte și ulterior la implementarea acestor proiecte. Vă mulțumesc.
Reporter: Referitor la această ordonanță care elimină termenul de doi ani pentru Anghel Saligny și PNDL, voiam să vă întreb dacă acum nu mai există nicio marjă de timp, adică pot să se întindă cu aceste proiecte cât vor?
Adrian Veștea: Momentan, nu am mai creat o perioadă limită de timp, fiindcă acest program este creat tocmai pentru a elimina disparitățile dintre anumite comunități și consider că este foarte necesar ca fiecare comunitate, ținând cont de faptul că este un program în care aproape toate unitățile administrativ-teritoriale sunt beneficiare, deci doar cine nu a aplicat nu a putut beneficia de acest program; mai mult decât atât, au existat plafoane pentru fiecare localitate. Am considerat că este necesar să creăm această flexibilitate și să le dăm ocazia tuturor de a aplica. Cred că am fi creat o mare nedreptate pentru unele unități administrativ-teritoriale care, din varii motive pe care vi le-am și prezentat, să fi fost excluși din această procedură și, în felul acesta, să nu poată să ajungă în etapa de contractare.
Reporter: Și nu ați luat în calcul posibilitatea că, în acest fel, vor rămâne ani buni, poate, unele proiecte blocate, un an, doi, trei, cât durează această documentație, așa cum a durat și până acum?
Adrian Veștea: Să știți că aceeași situație s-a întâmplat și pe Programul Național de Dezvoltare Locală 1 și 2. Chiar dacă au început unele dintre ele în anul 2014 sau în anul 2017, la un anumit moment vom lua această decizie. Momentan nu am considerat de cuviință să punem un astfel de termen, dar pe măsură ce acest program avansează și pe măsură ce reușim să evaluăm cât se poate de bine, cu siguranță că vom stabili și astfel de termene.
Reporter: Mă gândesc că poate în timp ce o primărie reușește mai greu să pună la punct toate documentele, o altă primărie are dosarul gata și ar putea să acceseze acești bani și să dezvolte comunitatea pe care o reprezintă.
Adrian Veștea: Cred că este necesar și este normal, fiind un program național, să ne adresăm tuturor unităților administrativ-teritoriale; în felul acesta, fiecare dintre ei să primească o anumită sumă. De altfel, după cum bine știți, în momentul în care s-au creat aceste criterii de evaluare, s-au stabilit anumite plafoane și cred că, din punct de vedere echitabil, fiecare comunitate care a aplicat și care are astfel de situații nu ar trebui să fie grevată de a putea implementa astfel de proiecte.
Reporter: Poate ar putea să aplice o altă primărie care nu a apucat să aplice pentru că nu a mai prins loc.
Adrian Veștea: Nu cred, că marea majoritate sunt, am făcut o evaluare cât se poate de serioasă. Din 3228 de UAT-uri, peste 3100 au aplicat.
Reporter: Și știți cumva în acest an câte primării sunt în situația de a pierde banii pe proiectele de dezvoltare tocmai pentru că nu au apucat să pună la punct aceste documente?
Adrian Veștea: Banii nu se pierd, după cum am stabilit, doar că se eșalonează; și așa sunt bugete foarte mari…
Reporter: E pericol de a-i pierde dacă…
Adrian Veștea: Bugetele sunt destul de mari și normal ar fi ca, până la urmă, să existe o alocare multianuală și, în felul acesta, cred că este o soluție foarte bună.
Reporter: Mă gândesc că poate au existat discuții la minister, tocmai de aceea ați venit cu această ordonanță, că există primării care erau în pragul de a pierde banii în acest moment.
Adrian Veștea: Nu cred, că sunt 1500 de contracte care încă nu erau finalizate, dar cred că, în felul acesta, creând această flexibilizare, avem posibilitatea de a le da ocazia tuturor pentru a putea să beneficieze. De altfel, sunt foarte multe oportunități de finanțare care unele dintre ele nu neapărat le gestionează Ministerul Dezvoltării; vorbim de Fondul de Mediu, știm cu toții că au fost și acolo programe de apă, canalizare. Sunt, de asemenea, alte oportunități. Unele vin de la Ministerul Agriculturii, deci fiecare dintre ei încearcă să-și găsească soluții de aplicat și pe alte axe de finanțare.
Reporter: Vă mulțumesc.
Reporter: Bună ziua, domnule ministru. Aș vrea să vă întreb în legătură cu candidatura dumneavoastră la Consiliul Județean Brașov, sunteți și ministru în același timp, ce veți face în momentul în care veți câștiga această funcție, pentru că aveți cele mai mari șanse să câștigați funcția aceasta de președinte. Ce alegeți?
Adrian Veștea: După cum bine știm, investirea pentru toate funcțiile câștigate la alegerile locale se va face în luna octombrie, fiindcă pe data de 27 septembrie au fost alegeri anul trecut; în momentul în care voi fi investi, voi demisiona din poziția de ministru și mă voi întoarce în poziția de președinte de consiliu județean.
Reporter: Din luna septembrie.
Adrian Veștea: Din luna octombrie, fiindcă atunci vor fi investirile. Deci, practic, eu am preluat mandatul în luna octombrie. Mulțumesc.
Adrian Veștea: Mulțumesc.
Reporter: Bună ziua. Domnule ministru, de la instituția dumneavoastră câți bani vor pleca către fondul de rezervă? Aveți o estimare câte credite au fost nefolosite? Adrian Veștea: O să întreb, să vă dau răspuns că se poate de pertinent, fiindcă dacă este vorba de cifre, nu am astfel de informații. O să vă răspund după ce încheiem această conferință. O să întreb și eu la colegii noștri.
Reporter: Dumneavoastră și instituțiile din subordine aveți bani pentru plata salariilor până la finalul anului sau mai aveți nevoie de alocări?
Adrian Veștea: A fost o condiție care, în primul și în primul rând, ne-am raportat la tot ceea ce înseamnă partea de funcționare. Am făcut reorganizarea ministerului, suntem în etapa de reorganizare a tuturor instituțiilor subordonate, fie că vorbim de Inspectoratul de Stat în Construcții, Agenția Națională de Locuințe, Oficiu de Cadastru, Institutul Național de Administrație, Agenția Națională a Funcționarilor Publici, toate aceste instituții astăzi au prevăzute sumele necesare pentru funcționare. Și, de asemenea, am ajuns în etapa în care ministerul a restructurat și ne-am conformat, urmează ca până în iunie să finalizăm și cu celelalte instituții.
Reporter: Dumneavoastră câte posturi ați tăiat și la câți șefi de birou ați renunțat?
Adrian Veștea: Deci, per total instituție, am tăiat peste 800 de posturi din diverse instituții, iar la nivelul șefilor de birou, undeva cred ca la 80 de posturi.
Mihai Constantin: Mulțumesc foarte mult, domnule ministru. Dacă nu mai sunt întrebări pentru domnul ministru al dezvoltării lucrărilor publice și administrației, brașoveanul Adrian Veștea, vreau să închid eu acest briefing cu o altă decizie a guvernului luată astăzi, adresată agricultorilor. Printr-un memorandum, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale va avea la dispoziție, în luna mai, fonduri suplimentare de 365 de milioane de lei. Sunt asigurate, astfel, plățile pentru toate formele de sprijin pentru 250.000 de agricultori pentru care au fost finalizate procedurile administrative de verificare a eligibilității și de determinare a sumelor cuvenite. Este, cred, o altă decizie așteptată de cei din domeniul agricol. După acest briefing, Biroul de Presă al Guvernului va emite, așa cum v-am obișnuit, un comunicat detaliat despre actele normative aprobate astăzi de Executiv în ședința extraordinară de la Brașov. Vă stăm la dispoziție dacă aveți întrebări la care v-aș putea răspunde. Dacă nu, vă mulțumesc foarte mult și vă doresc să ne revedem sănătoși.

Articol preluat de pe gov.ro